Glazen plafond in actie voor moeders

Onder toeziend oog van honderden moeders is gisteravond de eerste editie van de inzamelactie ‘het Glazen Plafond’ in het centrum van Appingedam van start gegaan. Met de actie hoopt de organisatie geld in te zamelen voor Nederlandse moeders die dankzij het baren van kroost hun carrièreperspectief in duigen hebben zien vallen.

Mede-organisator en (wegens zwangerschapverlof tijdelijk) OPZIJ!!!-redacteur Miriam Pot verrichte de symbolische aftrap van het evenement door vijf moeders op te sluiten in een glazen constructie op het dorpsplein van Appingedam. De vrouwen zullen vijf dagen lang geld inzamelen door – op aanvraag – huishoudelijke klussen te verrichten voor de toeschouwers. Hierbij kan gedacht worden aan strijken en sokken stoppen, maar ook het smeren van boterhammen voor in de lunchtrommel, het uitschelden van kinderen met een slecht rapport, ruziemaken met vaders, of het lappen van de ramen van het Glazen Plafond.

Voor de microfoon van de Speld lichtte Pot de motieven van de organisatie toe: ‘Nederlandse vrouwen worden stelselmatig gediscrimineerd in het door een mannencultuur gedomineerde bedrijfsleven. We zien al decennia lang een tendens waarin meisjes op scholen en universiteiten beter presteren dan jongens, maar op de arbeidsvloer zien we daar niets van terug. Wij denken dat vrouwen nog steeds als een soort ‘tikkende tijdbom’ worden gezien door werkgevers, omdat ze vroeg of laat een kind baren en daarna een stuk minder productief worden op het werk aangezien ze alleen nog maar over hun kinderen praten, of zich verenigen om zich sterk te maken voor speciale borstvoedingsruimten op de werkvloer. Maar zeg nou zelf, dat moeten we toch lekker zelf weten? Daarom hopen we met deze actie bewustwording te creëren voor een probleem dat onze maatschappij diep verdeelt. Die kerels doen namelijk niets anders dan vrouwen stigmatiseren. En hun lul achterna lopen natuurlijk, zo dom zijn ze wel.’

Naast bewustwording hoopt Pot natuurlijk ook op de gulheid van de Appingedammers, en daarmee een mooie opbrengst die aangewend kan worden voor het starten van diverse campagnes. ‘We hopen ongeveer 5 miljoen euro op te halen en hebben de Nederlandse regering gevraagd de opbrengst te verdubbelen. Met het geld kunnen we een meldpunt opzetten waar vrouwen hun hart uit kunnen storten, en diverse campagnes voeren, vooral gericht op mannen. Zo zou ik graag nog eens bij Johan Derksen aan tafel willen zitten in Voetbal International om een lans voor het vrouwenvoetbal te breken.’

Your email address will not be published. Required fields are marked *